HEALTH TIPS

Vijf 'quick hacks' voor bewuste bourgondiërs

Bourgondisch leven en toch werken aan je gezondheid? In dit artikel ontdek je hoe je dat als drukbezette ondernemer voor elkaar krijgt.

By
Bloovi
12 november 2022

Het is een misverstand om te denken dat je als sportieve en gezonde mens niet als een Bourgondiër kan (en mag) leven. Om dat misverstand definitief uit de wereld te helpen, vijf concrete tips van onze gezondheidsexperts.

1. Start with why

In navolging van de alom bekende Simon Sinek: stel je bij alles de vraag ‘waarom’. Niet alleen bij het uitwerken van de missie en visie van je bedrijf, maar ook bij alles wat je als persoon doet. Waarom wil je bijvoorbeeld gezond worden en blijven? Bijvoorbeeld om een gefocuste ondernemer, goede vader of moeder, vriend,… te zijn.

Als je dat helder krijgt, zal het veel gemakkelijker zijn om die vetrijke lunch of suikerbom van een dessert te laten staan en de onvermijdelijke brain fog van een paar uur later te vermijden. Wie de ‘why’ scherp krijgt, zal betere beslissingen nemen. Een heel interessante persoonlijke oefening, ideaal om rond de Nieuwjaarsperiode van de goede voornemens te maken.

2. 80-20

De meeste ondernemers kennen dit economische principe wel: doorgaans is 20 procent van de klanten goed voor 80 procent van de omzet, of – wat stouter geformuleerd – doet 20 procent van de medewerkers 80 procent van het werk.

De regel 80-20 is ruimer gezien zelfs een natuurwet, die ook opgaat voor ons lichaam: als 80 procent van onze keuzes gezond is, kunnen we het ons wat betreft die overige 20 procent permitteren om eens uit de bocht te gaan en zelfs zwaar uit de bocht te gaan. Door een aantal basiskeuzes te maken, kan je al snel aan die 80 procent komen.

3. Eet niet te veel en zelfs af en toe niet

De regel om scherp en productief te blijven is gevarieerd en gezond eten met bepaalde periodes waarin je niet eet. Het lichaam is gemaakt om 17 tot 21 keer per week te eten, dit komt dus neer op een gemiddelde van 2 tot 3 keer per dag.

De natuur heeft ons van nature twee energiesystemen gegeven: een snel en een duurzaam. Het is zaak om beide systemen te onderhouden en niet te overbelasten. Dat kan door niet té veel te eten en zelfs af en toe te vasten.

4. Cold shower

Een echte quick win: door een koude douche vernauwen je bloedvaten, waarna ze meteen weer gaan verwijden. Op die manier wordt een betere blood flow gecreëerd en krijg je meer energie. Daarnaast activeert een koude douche in hoge mate het anti-stresssysteem, waarna het direct ontspant – de ultieme prikkel om te gaan loskoppelen.

5. Meditatie

Meditatie vereist geen afzondering van een uur, maar kan net op heel kleine of gestolen momenten het verschil maken. Door bewust adem te halen tijdens een autorit bijvoorbeeld, of tijdens het aanschuiven aan de kassa. Ook een wandeling maken kan een verschil maken, maar dan zonder die business podcast waarvan je 10 nieuwe ideeën krijgt.

Die hele kleine momenten doorheen de dag zorgen ervoor dat je emmer niet te vol wordt en dat je ’s avonds niet te veel tijd nodig hebt om te ontspannen of in slaap te vallen. Bewust ademhalen zorgt voor meer focus in het algemeen, en dat is uiteraard exact wat een ondernemer wil ervaren.

HEALTH TIPS

The future leader is a healthy leader

INTERVIEW

Opkomende trends in e-health

Wij zetten jouw gezondheid in onze agenda.
Stel niet langer uit en maak nu werk van jouw eerste stappen richting jouw persoonlijk doelen. Jouw welzijn komt op de eerste plaats.
BOEK JOUW GRATIS INTAKE
Boek gratis jouw intake.
Vertel ons wat je nodig hebt en we leggen samen je persoonlijke doelen vast.
Kies hoeveel keer per week je wil trainen.
Leg je eerste sessie vast via de app en kies waar je wil sporten.
Komt er toch iets tussen? Annuleer je sessie tot 24 uur op voorhand zonder ze kwijt te spelen.