HEALTH TIPS

Weinig tijd om te sporten? Met deze tips is een drukke agenda geen excuus meer

Weinig tijd om te sporten: het is zo'n beetje de rode draad doorheen het schema van elke drukbezette ondernemer. Vaak willen, maar niet kunnen. Hoe maak je zelfs in een overvolle agenda tijd om aan je gezondheid te werken? Je ontdekt het in deze blog.

By
PEAK Coaching
17 augustus 2023

Als drukbezette ondernemer gaat er veel tijd en energie naar je business. De grote verantwoordelijkheden, strakke deadlines en lange werkdagen zorgen er veelal voor dat een gaatje vinden voor werken aan je gezondheid - sporten - niet zo evident is. Want na een lange werkdag nog eens tijd maken voor een uurtje lopen of fietsen, kost best wat energie. Kortom: het komt er maar niet van. Al voel je aan je lichaam wel dat het broodnodig is om wat aandacht aan die gezondheid te besteden. We vertellen je hoe je dat doet.

De 5 grootste misvattingen waardoor jij geen tijd vindt om te sporten in jouw overvolle agenda

  1. Alles-of-niets-denken: als ondernemer ben je best ambitieus. Anders was je natuurlijk geen ondernemer. Het probleem? Je ziet het vaak te groot en grijpt meteen naar de hoogste lat. Je wil geen 5 km lopen, maar meteen 10-15 km. Wat als wij je zeggen dat alle kleine beetjes helpen, en dat je niet altijd heel veel tijd hoeft uit te rekken voor sport: zelfs kleine work-outs van een halfuurtje zijn goed voor je gezondheid. En da's natuurlijk haalbaarder dan een marathon willen knallen tijdens of na de kantooruren. Kies voor haalbare stappen.
  2. Time management: zoveel mogelijk uren kloppen, het is zowat het gevaar waarmee iedere ondernemer flirt. Die tijden zijn voorbij. Gezondheid is geen tijdsverlies. Integendeel, door af en toe eens weg te stappen van het werk om de focus te verleggen naar sport, kun je nadien je werk hervatten met verhoogde focus en energie. Het is bewezen dat niemand zich volledig kan focussen 5 aaneenhoudende uren. Dus, gebruik je tijd efficiënter en kies voor 'productivity hacks' als sporten tussendoor.
  3. Geen motivatie/energie: je voelt aan je lichaam dat je weinig motivatie en energie hebt om te sporten, dus doe je het maar niet. Dit zijn nu exact de redenen waarom sporten net je hoogste prioriteit moet zijn. Hou in je achterhoofd dat je pas na enige tijd de vruchten plukt van aan je gezondheid werken. Als ondernemer wil je snelle resultaten zien, maar bij gezondheid heb je wat geduld nodig. Begin met kleine stappen, en je zal je zelf stap per stap zien verbeteren.
  4. Als ondernemer moet ik top zijn in alles wat ik doe: misschien wel de grootste misvatting deze. Als ondernemer heb je natuurlijk enige trots. En je bent gewoon succesvol. Als ondernemer hoef je je heus niet te spiegelen aan Kipchoge als je gaat lopen, leg de lat wat lager voor jezelf. Ga voor een tempo waar jij baat bij hebt, zonder je te spiegelen aan anderen. Kies voor een sport die jij leuk vindt en geef jezelf de tijd om er beter in te worden en er meer en meer van te leren genieten.

  5. Ik sta er alleen voor: een beetje aansluitend op de vorige. Als ondernemer heb je een bepaalde trots en wil je zoveel mogelijk zelf doen. Gooi die ingesteldheid maar overboord. Het is best oké om jezelf met iemand te omringen die je helpt gemotiveerd te blijven.

Jouw gezondheid staat in onze agenda

Je staat er niet alleen voor. Bij PEAK Coaching helpen we drukbezette mensen als jij om tijd te vinden én te maken voor gezondheid. Met onze app kun je personal training boeken aan huis of op locatie, waar en wanneer jij wil. Dus, geen tijd is geen excuus meer vanaf nu!

INTERVIEW

“Ondernemen in de eventsector is topsport: je moet fysiek én mentaal sterk staan”

PODCAST

Slecht slapen bij ondernemers: tips van stress- en slaapexperte Aisha Cortoos

Wij zetten jouw gezondheid in onze agenda.
Stel niet langer uit en maak nu werk van jouw eerste stappen richting jouw persoonlijk doelen. Jouw welzijn komt op de eerste plaats.
BOEK JOUW GRATIS INTAKE
Boek gratis jouw intake.
Vertel ons wat je nodig hebt en we leggen samen je persoonlijke doelen vast.
Kies hoeveel keer per week je wil trainen.
Leg je eerste sessie vast via de app en kies waar je wil sporten.
Komt er toch iets tussen? Annuleer je sessie tot 24 uur op voorhand zonder ze kwijt te spelen.