PODCAST

Slecht slapen bij ondernemers: tips van stress- en slaapexperte Aisha Cortoos

Moeilijk in slaap vallen en vaak wakker worden: slecht slapen is ook zeker bij ondernemers geen onbekende. De drukke levensstijl en onregelmatige agenda is vaak de boosdoener. Hoe krijg je terug vat op je slaap en herwin je je energie voor een drukke dag? In deze blog geven we je praktische tips van Stefanie Broes en Aisha Cortoos.

By
PEAK Coaching
21 augustus 2023

Tot laat opblijven en vroeg eruit: het is zowat de rode draad doorheen iedere ondernemer zijn of haar carrière. Resultaat? Een disbalans in je slaappatroon met als gevolg moeilijk in slaap vallen, vaak wakker worden en het gevoel niet uitgerust te zijn. Waardoor je focus en energie doorheen de dag niet optimaal zijn.

Stabiliteit van de interne klok en inhalen waar nodig

De stabiliteit van je interne klok (lees: bioritme) is enorm belangrijk voor je slaapkwaliteit. Zo kun je best op eenzelfde tijdstip gaan slapen en opstaan. Opstaan met het daglicht is dan ook het beste, want we zijn erop afgestemd om mee met de natuur te ontwaken. In de winter is dat misschien niet zo evident door het gebrek aan licht, maar ook hiervoor zijn er oplossingen. Op het internet zijn er tal van 'slaaplampen' die dit natuurlijk ochtendlicht simuleren waardoor je energieker ontwaakt.

Lukt een vast tijdstip niet altijd? Klinkt best logisch als ondernemer. Kies de dag erna bijvoorbeeld voor wat vroeger te gaan slapen en iets langer te blijven liggen. Ook een klein dutje overdag helpt dan, maar daar duiken we verder in deze blog nog in.

Slaap begint overdag al: ademhalen met Moonbird

Door de hoge stresslevels is slapen vaak moeilijk: je lichaam wordt net wakker door stress en dan is slapen niet helemaal veilig. Onze oergeest denkt nog steeds dat slapen gevaarlijk is. Wat als je aangevallen wordt door een leeuw? Dit ter zijde: door je stresslevels te reguleren, zul je je slaap kunnen verbeteren.

Stefanie Broes, founder van Moonbird, ontwikkelde een intuïtieve ademhalingstool die uitzet en krimpt in je hand, en je dus via tactiele wijze begeleidt met ademhalen. De ademhaling kun je best vergelijken met de afstandsbediening van je zenuwstelsel, en door die bewust tot rust te brengen verlagen je stressniveaus. 

Slaap- en stressexpert Aisha Cortoos van Brainwise voegt eraan toe dat je slaapkwaliteit overdag al begint. Dit wil zeggen dat je activiteit doorheen de dag allesbepalend is voor de kwaliteit van je nachtrust. "Maak niet de fout om enkel 's avonds een ademhalingsoefening te doen, want door overdag al af en toe eens te switchen tussen stress en rust, kun je je slaap verbeteren," vertelt ze.

Kies in de avond voor een mentale afrit

Om gemakkelijk in slaap te kunnen vallen, kun je best kiezen voor een 'mentale afrit'. "Een mentale afrit is eigenlijk een soort avondritueel die je voor jezelf creëert, waar je gedurende een bepaalde tijd niet meer gaat multitasken maar een rustgevende activiteit kiest zoals lezen of brainless tv," vertelt Aisha Cortoos. Lezen en ondertussen om de haverklap naar je meldingen kijken op de smartphone, is dan ook geen mentale afrit maar eerder multitasken en nadeling voor je slaap. Kies quality time.

Het belang van dutten en mentale pitstops

Om je focus doorheen de dag hoog te houden, kunnen korte dutjes efficiënt zijn om de momenten waarop je het nodig hebt. In de namiddag na het eten zul je vaak een energiedip hebben, en dan is een dut ideaal. Kies voor dutjes van hoogstens 20-25 minuutjes. Die blijken ideaal te zijn en snoepen geen kwaliteit af van je nachtrust. 

"Helaas kan niet iedereen even goed dutten. Dit is te wijten aan het feit dat sommige mensen overdag zodanig op 'wakker' staan, dat in slaap vallen overdag zo goed als onmogelijk is. Zij kunnen beter kiezen voor mentale pitstops. Je legt jezelf geen verwachting op om in slaap te vallen maar kiest bewust voor een korte pauze om te rusten. Ook pitstops zijn uiterst effectief om te switchen tussen slaap en rust," voegt Aisha Cortoos eraan toe.

Meer weten? Luister naar de podcastaflevering over slaap en stress met Aisha Cortoos en Stefanie Broes

SLAAP

De effectiefste aanbevelingen om je slaap te verbeteren

HEALTH TIPS

Klaar voor een succesjaar? Zo hou je je voornemens vol

Wij zetten jouw gezondheid in onze agenda.
Stel niet langer uit en maak nu werk van jouw eerste stappen richting jouw persoonlijk doelen. Jouw welzijn komt op de eerste plaats.
BOEK JOUW GRATIS INTAKE
Boek gratis jouw intake.
Vertel ons wat je nodig hebt en we leggen samen je persoonlijke doelen vast.
Kies hoeveel keer per week je wil trainen.
Leg je eerste sessie vast via de app en kies waar je wil sporten.
Komt er toch iets tussen? Annuleer je sessie tot 24 uur op voorhand zonder ze kwijt te spelen.