PODCAST

Siebe Hannosset over kortdurige stressprikkels voor optimale gezondheid

Ondanks dat chronische stress nefast is voor je gezondheid, kunnen kortdurige stressprikkels je net gezonder en scherper maken. In de podcast spreekt expert en mentor voor high performers Siebe Hannosset over de concepten van intermittent living.

By
PEAK Coaching
27 maart 2024
Siebe Hannosset Intermittent Living

Iedereen weet dat te veel stress voor een te lange periode nefast is voor je mentale en fysieke gezondheid. Maar, niet iedereen weet dat kortdurige stressprikkels je net beter kunnen maken op verschillende vlakken. Het is de kunst van 'intermittent living': kortdurige stressprikkels zoals honger en dorst, koude en hitte, intensieve training die je sterker maken en beschermen tegen metabole ziekte. In deze podcastaflevering schuift CEO Seppe De Baerdemacker aan tafel met Siebe Hannosset en een drukbezette ondernemer: Stef Nimmegeers van Bothrs.

Intermittent living, wat is het eigenlijk?

We kennen met z'n allen wel intermittent fasting, maar intermittent living. Wat betekent dat juist Siebe?

Siebe Hannosset: "Fasting kan een onderdeel zijn van intermittent living. Maar intermittent living is terug doen wat we de hele evolutie gekend hebben: fysieke stressoren ervaren als koude, hitte, honger, dorst. Bewust verantwoord weliswaar, maar om net terug sterker te worden. Eigenlijk is het het verantwoord terugbrengen van bepaalde oer-elementen waar de mens van vroeger vaker mee te maken kreeg. Die mens van vroeger was een pak sterker dan vandaag, net dankzij die stressprikkels. Intermittent living moet ons terug sterker, gezonder en besluitvaardiger maken."

Stef, aan de andere kant. Jijzelf bent ook enorm bezig met gezondheid. Met je bedrijf zit je vooral aan de digitale kant van gezondheid. Jullie helpen bij Bothrs veel healthcare bedrijven met digitale oplossingen. Vanwaar die trigger voor gezondheid?

Stef Nimmegeers: "Enerzijds omdat je als ondernemer toch aan de lijve ondervindt dat gezondheid als ondernemer echt een noodzaak is. Zowel fysiek als mentaal. Helemaal in het begin zijn wij beginnen ondernemen met een passie voor gezondheid, niet louter voor het financiële maar om zoveel mogelijk impact te maken op de mensen rondom ons. Voor ons zijn product design en technologie erg belangrijk, maar uiteindelijk is ons ultieme doel om impact te maken. En het domein van health care is dan natuurlijk eentje waar je veel impact kan maken. Dus in dat opzicht werken we samen met heel wat gezondheidsverzekeraars, pharmaceustische bedrijven, zelfs ziekenhuizen en ziekenhuisgroepen."

Topatleten die een ijsbad nemen, wat is daar aan?

Afgelopen zomer zagen we profrenner Pogacar een ijsbad nemen na de finish van een rit in de Tour. Wat was jullie eerste indruk?

Stef Nimmegeers: "Ik vind het wel leuk om op de hoogte te blijven, en die ijsbaden zijn toch wel een hype momenteel. Ook wel om een reden waarschijnlijk. Er zijn hier toch heel wat collega's die bezig zijn met ijsbaden, koude douches en vasten. Zij spreken daar zeer positief over. Ik kan me dan zeker voorstellen dat het als topsporter hyperrelevant is om daar ook mee bezig te zijn."

Siebe Hannosset: "Ik kreeg heel wat sms'jes toen men massaal zag hoe Pogacar in een ijsbad dook na een Touretappe. Ik volg het wielrennen ook niet echt op de voet. Mensen stuurden me om te vragen wat ik daar van vind. Maar voor mij is het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld dat ijsbaden. Zeker wielrennen is toch een sport waarm en heel goed mee is van de laatste trends en wetenschappelijke inzichten. Als je als topatleet het verschil wil maken dan gaat het om details en die extra procenten meer. Als dat ijsbad er voor kan zorgen dat je net iets sneller herstelt na een inspanning, in tegenstelling tot je concurrent, dan win je misschien die volgende etappe. Je hoeft je ijsbad dan ook niet altijd na een training te nemen. Als je weet dat een ijsbad spierschade remt, en spierschade een essentieel onderdeel is voor spieropbouw, dan kun je best variëren en bijvoorbeeld ook een ijsbad nemen vlak voor je training om je energieniveau te boosten en ontsteking te remmen. Om voordelen te ondervinden, hoef je zelfs niet altijd naar het extreme te gaan. Een koudeprikkel kan ook een koude douche zijn. Ook daar ga je de voordelen van koude ervaren. De wetenschap erachter is eigenlijk het bruine vet dat je gaat activeren bij koude. Dat bruine vet ziet bruin omdat het vol zit met energiefabriekjes (lees: mitochondriën) en bevat dus veel ijzermolecules, vandaar de bruine kleur.

Als dat ijsbad er voor kan zorgen dat je net iets sneller herstelt na een inspanning, in tegenstelling tot je concurrent, dan win je misschien die volgende etappe.

SIEBE HANNOSSET

Ondernemen is topsport. Wat kunnen ondernemers hebben aan intermittent living?

Moeten we als ondernemer nu met z'n allen in een ijsbad duiken?

Siebe Hannosset: "Ook hier weer hé, nuance is belangrijk. Laat het ons houden op koudebaden. Je moet niet tussen de ijsblokjes zitten om die fysiologische effecten te hebben. Als jer erin slaagt om jezelf vaker bloot te stellen aan 'cold water emersion', heb je een middel om je te beschermen tegen metabole ziekte: suikerziekte of overgewicht. Met te verouderen gaat je metabolisme erop achteruit en als je dan een tool hebt om dat net tegen te gaan, ik zou dan als ondernemer niet twijfelen.

Intermittent living is breder dan enkel ijsbaden. Stef, wat zijn naast koudeprikkels nog andere rituelen die je toepast als ondernemer?

Stef Nimmegeers: "Ik geloof enorm in de kracht van tiny habits die je week na week volhoudt. Vaste momenten om te sporten bij PEAK Coaching, maar dat kan ook iets gewoons zijn als een gezellige datenight die je wekelijks herhaalt. Iets nauwer kijken naar alcoholconsumptie is ook eentje, waarbij je dan 1 joker hebt waar je wel eens van een wijntje kan genieten als bewuste Bourgondiër."

Siebe Hannosset: "Ik vind het heel interessant dat Stef ook spreekt over mentale tools. Ik denk zeker dat je als ondernemer ook dat mentale luik niet mag vergeten. Daarom ben ik me de laatste jaren ook enorm aan het verdiepen in NLP, neurolinguïstisch programmeren. Daarbij wordt je je eigenlijk bewust van onbewuste processen. Alles wat jullie vandaag tegen mij vertellen, externe prikkels die binnenkomen, die ga ik sowieso filteren. Dat gebeurt automatisch en die filters zijn er op basis van de waarden en normen die ik heb meegekregen, herinneringen uit het verleden, op basis van overtuigingen. En daar zie ik vaak de sleutel missende om als ondernemer echt succesvol te worden. Je kan de drijfveer hebben om je bedrijf succesvol te maken, maar dingen doen die helemaal niet matchen met de waarden die je belangrijk vindt. Op die manier ben je aan het performen die helemaal niet matcht met wie je bent en wil zijn. En als je daar heel sterk mee aan de slag gaat, dan kun je echt je volledige potentieel maximaliseren. Om in the long run niet alleen gezond, maar ook gelukkig te zijn.

Seppe De Baerdemacker: "De tiny habits zijn ook de zaken waar ik enorm in geloof. Dat wordt zo onderschat. Als is het gaan wandelen, als je nog helemaal niet sport. Ik merk dat vaak in de intakegesprekken die ik doe met ondernemers. Vaak denken ze dat ze vanaf morgen vier keer in de week moeten gaan lopen wanneer ze de laatste vijf jaar niks meer van sport hebben gedaan. Ik zeg hen dan dat ze rustig moeten beginnen met haalbare stappen. Begin met 1 keer per week, en na een tijdje kan je gerust wel opbouwen. Direct van 0 naar 100% gaan werkt niet op vlak van gezondheid."

Stress: chronisch ziekmakend maar acuut gezondheidsbevorderend voor je lichaam

Acute stress en chronische stress zijn enorm verschillend. Wat onderscheidt de twee van elkaar?

Siebe Hannosset: "Voor mij is stress in principe iets positief. Tenzij het te frequent, te langdurig aanwezig is. Dan spreek je van chronische stress die heel ziekmakend kan zijn. Acute stressprikkels daarentegen kunnen heel gezondheidsbevorderend zijn. Neem nu bijvoorbeeld als ondernemer een deadline hebben, als dat af en toe eens is dan is dat goed, is dat 300 dagen in een jaar, dan is dat te veel van het goede. Hetzelfde gaat dat met een koudeprikkel, een tijdje niet eten, een hete sauna nemen, intensief bewegen, nuchter bewegen, enzovoort. Al die vormen zijn voorbeelden van acute stress. Als we bereid zijn om ons daar terug wat vaker aan bloot te stellen, dan kunnen we daar niet alleen gezondheidswinst mee boeken maar worden we ook sterker en besluitvaardiger. Ik durf zelf zeggen dat heel veel chronische welvaartsziekten als burn-out kunnen voorkomen worden door acute stressoren. Voor iemand met een burn-out klinkt dat heel contradictorisch: nog meer stress ervaren. Maar de nuance is hier dat het gaat om eeuwenoude stressprikkels als koude, honger en dorst die we altijd al gekend hebben als mens terug in de tijd. Je lichaam weet vanuit zichzelf dat het bepaalde cellen moet activeren als die stressprikkels opdagen. Zo worden we terug sterker, energieker, weerbaarder en gezonder.

Als we bereid zijn om ons daar terug wat vaker aan bloot te stellen, dan kunnen we daar niet alleen gezondheidswinst mee boeken maar worden we ook sterker en besluitvaardiger. Ik durf zelf zeggen dat heel veel chronische welvaartsziekten als burn-out kunnen voorkomen worden door acute stressoren.

SIEBE HANNOSSET

Stef Nimmegeers: "Ik denk inderdaad dat er nog meer awareness mag zijn rond evidence based technieken als intermittent living. Want als ondernemer is het inderdaad heel moeilijk om die chronische stress links te laten liggen."

© Hooked visuals

Siebe Hannosset: "Klopt. Bij chronische stress denken ondernemers vaak dat het louter gaat om personeelsgerelateerde stressoren, financiële druk, werkdruk, noem maar op. Maar we vergeten eigenlijk dat de hele dag door zitten ook een vorm van chronische stress is voor je systeem. We zijn daar niet voor gemaakt. De hele dag door eten in je mond stoppen is ook een chronische vorm van stress voor je lichaam. Zelfs toxische gedachten, is chronische stress voor je systeem. Daar dan verandering in brengen, gaat er voor zorgen dat we die chronische stress terug onder controle krijgen."

Geboeid door intermittent living? Luister naar de volledige aflevering met Siebe Hannosset en Stef Nimmegeers op Spotify!

SLAAP

De effectiefste aanbevelingen om je slaap te verbeteren

MENTAAL

Waken over je mentale gezondheid en work-life balance: tips van Anneleen De Lille

Wij zetten jouw gezondheid in onze agenda.
Stel niet langer uit en maak nu werk van jouw eerste stappen richting jouw persoonlijk doelen. Jouw welzijn komt op de eerste plaats.
BOEK JOUW GRATIS INTAKE
Boek gratis jouw intake.
Vertel ons wat je nodig hebt en we leggen samen je persoonlijke doelen vast.
Kies hoeveel keer per week je wil trainen.
Leg je eerste sessie vast via de app en kies waar je wil sporten.
Komt er toch iets tussen? Annuleer je sessie tot 24 uur op voorhand zonder ze kwijt te spelen.